Ja, det er det. Jeg ikke bare tror det – jeg ved det. Det har en lang karriere som iværksætter og investor med Magnus Kjøller Holding lært mig.

Motivation er nemlig ikke, hvad det giver sig ud for at være i munden på en salgscoach eller professional foredragsholder, hvor det efterhånden har fået klang af et vidundermiddel; så længe du har i rigelige doser af det, så lykkes du, lyder det.

Jeg undrer mig imidlertid; alle taler om motivation, men hvorfor så få om disciplin?

Til dem, der skulle have glemt forskellen, tillad mig at eksemplificere: Det er ikke motivation, der hver anden eftermiddag får mig i fitnesscentret. Det er disciplin.

Nøjagtigt ligesom isbjerget er motivation nemlig kun de øverste 10 pct., som de fleste evner at forholde sig til i en succeshistorie.

Nok er motivationen gnisten, der tænder forbrændingsmotoren, men det er disciplinen, der er benzinen, som holder værket i gang.

Det fantastiske ved disciplin er, at den handler uanset motivationen.

Den behøver ikke blive mindet om målet, da den kører på vanen og rutinen. I min optik er disse oversete gentagelsesværktøjer nøglen til at forstå, hvorfor succesfulde mennesker er succesfulde; de gør de ting, andre ikke vil, om og om igen. De fleste ved, at det som tommelfingerregel tager 10.000 timer at skabe en ekspert, mens de færreste nok er klar over devisen om, at det tager 28 dage at skabe en vane.

Min pointe er, at motivationen til at opnå store forkromede slutmål desværre tildeles mere opmærksomhed end de disciplinære delmål på rejsen derhen.

Det ville også gavne flere iværksættere, hvis de begyndte at fokusere mindre på forfængeligheden i at opnå noget stort og i stedet fokuserede mere på glæden ved at være undervejs på den hårde rejse.

Ikke “in” at være disciplineret

Så måske – for lige at svare på mit eget spørgsmål før – taler vi så lidt om disciplin, fordi det groft sagt ikke ser lige så godt ud som motivation på instagram.

Og tallene taler da også deres tydelige sprog her: På instagram findes der p.t. 130 mio. opslag under #motivation, 50 mio. opslag under #goals, mens #discipline kun mønstrer knap 3 mio. opslag.

Det er ikke “in” at være disciplineret, men det er “in” at være motiveret, og det skal vi til at ændre.

Eksempelvis ved at sætte mere fokus på disciplin i erhvervsdebatten og ikke kun hædre dem, der drømmer med motivationen som spydspids og toplinjen som mål, men måske også give mere plads til dem, der rent faktisk formår at levere bundlinje – også selvom det ikke er noget revolutionerende, de laver. Det skylder vi næste generations iværksættere.

Ovenstående debatindlæg bragt i Børsen den 15. februar 2018.