Barko er gået konkurs: Her er hvad vi lærte

Det er nemt at få indtrykket, at hos naboen er alt rosenrødt og kører fantastisk. Men der er også tidspunkter hvor tingene ikke går som man planlagde. Et af de tilfælde har været Barko A/S som er gået konkurs efter længere tids kamp med at få tingene til at hænge sammen. I stedet for at feje det under gulvtæppet fortæller jeg her om et par ting vi lærte undervejs.

Barko

Ideen til Barko opstod i 2015 da Michael og 2 andre founders valgte at stifte virksomheden og sælge deres Buddybox på abonnement – en månedlig boks til hundeejere som indeholdt godbidder, legetøj og andet godt til deres hund. Jeg hørte om det på et tidligt stadie, kontaktede dem proaktivt og endte med at investere.

Det var verdens bedste ide.

Bortset fra, at selskabet endte med at gå konkurs.

Men hvad gik så galt?

  1. Kunderne var enormt glade for deres Buddybox, men alligevel afmeldte de sig i snit efter 3 måneder. Begrundelse fra kunderne var at de til sidst havde hele huset fyldt med hundelegetøj (kvalitet var for god til at gå i stykker og vi ville ikke sælge Kina-bras). Det var det primære problem. Vores CAC (customer acquisition cost) krævede at de var medlem i minimum 4-5 måneder for at markedsføringen var tjent hjem.
  2. Teamet gik i opløsning. Det startede med 3 founders, som senere blev reduceret til kun Michael. Den ene founder ville kort tid efter jeg investerede ud og rejse jorden rundt, den anden foretrak senere et fast arbejde. Men konklusionen var, at Michael, uanset hvor dedikeret og hårdtarbejdende han var (stor respekt herfra!), mistede sit founder team. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det svært at være en one-man-army – specielt med en forretning der har det grundlæggende problem at kunderne ikke bliver der tilstrækkelig længe (pkt. 1).

Så hvad var key lessons i denne case?

  1. Hav styr på matematikken og “markedsføring motoren”. Hvad er kunden værd? Hvor længe bliver de? Hvad koster det at købe en ny kunde? Hvis formlen ikke hænger sammen, så er det svært at bygge en sund forretning. Barkos skæbne blev accelereret af at vi forholdsvis tidligt udvidede til Sverige og England, fordi vi havde en fornemmelse af det fungerede. Havde vi dog givet det længere tid, og indsamlet mere data til at analysere, kunne vi se at matematikken ikke hang sammen og vores markedsførings motor var i stykker.
  2. Founders skal comitte sig. Selvom vores markedsførings motor ikke fungerede, gav vi naturligvis ikke op. Vi forsøgte at tweake, ændre, tilpasse og skrue på knapperne. Men selvom Michael var en one-man-army i virksomheden var virkeligheden at han var som smør spredt ud over for meget brød. Der var simpelthen ikke menneskelig båndbredde til at ændre konceptet sideløbende med at selskabet også havde sin daglige drift. Uden de andre founders

Undervejs har jeg selv trådt til med ekstra penge til selskabet, men til sidst måtte vi bare erkende at Barko som case ikke fungerede.

At miste penge er altid træls, men det har været en meget lærerig process. Jeg håber at ovenstående kan hjælpe andre med ikke at begå de samme fejl som vi gjorde – og så vil jeg også gerne samtidig slå et slag for at folk bliver bedre til at fortælle om deres fiaskoer. Det er trods alt dem man lærer mest af. 

9 thoughts on “Barko er gået konkurs: Her er hvad vi lærte

  1. Stor respekt for dig, at du vil fortælle om en tur ned i bølgedalen, det er sjældent man ser folk indrømme fejl. Tak for \”input\” til at undgå samme fælde. Håber Michael kommer op på en bølgetop, det fortjener både han og du.

  2. Fedt, Magnus!!! Altså ikke at du gik konkurs, men at du deler så åbenhjerteligt af dine erfaringer – og at de kommer så hurtigt!

    Folk (haters) får ofte en idé om, at der ikke er kæmpet bag kulisserne, men at så snart det rammer 0 og derunder, så forsvinder investorer, osv. Det er så hjertevarmt at læse en åben beretning om hvordan der kæmpes bagved OG at man/du deler ud af dine erfaringer. Man lytter ikke så gerne til sine forældre fordi de ikke har “prøvet det” – men man lytter gerne til folk man ser op til åbent eller skjult.

    Tak! 🙂

  3. Godt skrevet og bestemt en skam at det ikke kunne hænge sammen. Som du selv skriver kræver det i hvert fald mere end et ledelsesmedlem at drive sådan en biks! Held og lykke med dine øvrige ventures.

  4. Hej Magnus.

    Jeg kondolerer.

    Lidt tanker:
    Jeg tror altid at abonnementservice vil være svært for non-perishable products. Jeg tænker generelt at en box med mange forskellige ting i vil være svær at sælge, da folk ikke ved hvad de får og derfor skal stole på jer – det virker selvfølgelig for https://www.lootcrate.com/ , men hundefolk tror jeg er et mere konservativt segment.
    Alternativt skulle man have gået en anden vej: indsamle info omkring hunden og lave systemet intelligent, således at man udover en basispakke med primært fodder og godbidder kunne gøre følgende:

    * Holde øje med hvornår tæverne er i løbetid. Her tilbyde at man kan få diverse produkter (tilkøb) der gør denne tid nemmere, samt diverse rådgivning (gratis).
    * Holde øje med hundens alder, tilbyde kost etc. tilpasset dette
    * Holde øje med sæson for tæger, flåter etc. og tilbyde at sende midler til det (hvis man må det ift. at være medicin)
    * Kende hundens race og ud fra dette tilbyde diverse grooming-ting og evt. også vedlægge rabat vouchers til hundefrisører etc.
    * osv…

    Overordnet set skulle casen være, at systemet tænker på alt (læs: en del) om din hund for dig, så du ikke behøver bekymre dig om det – du får det ind ad døren der skal til for at din hund har det godt.
    Men jeg er ikke sikker på om det måske bare er at gøre det hele for besværligt når det måske skulle gøres mere simpelt.

    P.S. I kører stadig AdWords 🙂 https://www.screencast.com/t/4Pki5NMC5M

    Held og lykke med dine mange andre projekter

  5. Super interessant viden som sjældent kendes af andre end de implicerede, og stor respekt og tak herfra mht. dele jeres læringspunkter 🙂

  6. Tak for din ærlighed. Jeg er selv revisor og har været inde over en del webshop i mine 20 år som revisor ( min kone har haft en og levet af den i 7-8 år).Jeg ved hvor svært det er, og plejer at sige at selve konceptet og produkter skal rettes til mange gange inde man finder nøglen og så 2 mdr senere skal det ændres lidt igen.Men at drive en webshop – online forretning kræver stor indsats og er langt fra let

  7. Fedt at du deler dine erfaringer, også når tingene ikke går som forventet. Stor respekt!

    Konceptet var godt, men fra et godt koncept til at tingene hænger sammen, er der jo ofte et stykke vej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box