Det er nemt at få indtrykket, at hos naboen er alt rosenrødt og kører fantastisk. Men der er også tidspunkter hvor tingene ikke går som man planlagde. Et af de tilfælde har været Barko A/S som er gået konkurs efter længere tids kamp med at få tingene til at hænge sammen. I stedet for at feje det under gulvtæppet fortæller jeg her om et par ting vi lærte undervejs.

Ideen til Barko opstod i 2015 da Michael og 2 andre founders valgte at stifte virksomheden og sælge deres Buddybox på abonnement – en månedlig boks til hundeejere som indeholdt godbidder, legetøj og andet godt til deres hund. Jeg hørte om det på et tidligt stadie, kontaktede dem proaktivt og endte med at investere.

Det var verdens bedste ide.

Bortset fra, at selskabet endte med at gå konkurs.

Men hvad gik så galt?

  1. Kunderne var enormt glade for deres Buddybox, men alligevel afmeldte de sig i snit efter 3 måneder. Begrundelse fra kunderne var at de til sidst havde hele huset fyldt med hundelegetøj (kvalitet var for god til at gå i stykker og vi ville ikke sælge Kina-bras). Det var det primære problem. Vores CAC (customer acquisition cost) krævede at de var medlem i minimum 4-5 måneder for at markedsføringen var tjent hjem.
  2. Teamet gik i opløsning. Det startede med 3 founders, som senere blev reduceret til kun Michael. Den ene founder ville kort tid efter jeg investerede ud og rejse jorden rundt, den anden foretrak senere et fast arbejde. Men konklusionen var, at Michael, uanset hvor dedikeret og hårdtarbejdende han var (stor respekt herfra!), mistede sit founder team. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det svært at være en one-man-army – specielt med en forretning der har det grundlæggende problem at kunderne ikke bliver der tilstrækkelig længe (pkt. 1).

Så hvad var key lessons i denne case?

  1. Hav styr på matematikken og “markedsføring motoren”. Hvad er kunden værd? Hvor længe bliver de? Hvad koster det at købe en ny kunde? Hvis formlen ikke hænger sammen, så er det svært at bygge en sund forretning. Barkos skæbne blev accelereret af at vi forholdsvis tidligt udvidede til Sverige og England, fordi vi havde en fornemmelse af det fungerede. Havde vi dog givet det længere tid, og indsamlet mere data til at analysere, kunne vi se at matematikken ikke hang sammen og vores markedsførings motor var i stykker.
  2. Founders skal comitte sig. Selvom vores markedsførings motor ikke fungerede, gav vi naturligvis ikke op. Vi forsøgte at tweake, ændre, tilpasse og skrue på knapperne. Men selvom Michael var en one-man-army i virksomheden var virkeligheden at han var som smør spredt ud over for meget brød. Der var simpelthen ikke menneskelig båndbredde til at ændre konceptet sideløbende med at selskabet også havde sin daglige drift. Uden de andre founders

Undervejs har jeg selv trådt til med ekstra penge til selskabet, men til sidst måtte vi bare erkende at Barko som case ikke fungerede.

At miste penge er altid træls, men det har været en meget lærerig process. Jeg håber at ovenstående kan hjælpe andre med ikke at begå de samme fejl som vi gjorde – og så vil jeg også gerne samtidig slå et slag for at folk bliver bedre til at fortælle om deres fiaskoer. Det er trods alt dem man lærer mest af.