Det her er en sjov historie om hvordan vi brugte Aalborg Karneval og uddelingen af dildoer til at skaffe os en bunke opmærksomhed!

Igennem de senste 7-8 år har vi til Karneval i Aalborg (nordeuropas største) haft en officiel paradevogn for vores datingssite Hjertebanken.dk. Vores paradevogn – som vi kaldte for “The love waggon” – fungerede som en kørende platform hvorfra der var musikanlæg, DJ’s, fri bar og plads til 25 mennesker (medarbejdere, samarbejdspartnere og nære venner).

Sitet er gratis at bruge og formålet med paraden har mest været sjov og spas – selvom vi altid har forsøgt at gøre lidt reklame.

For hvert år har karnevallet et tema og dette specifikke år var temaet “Sexologisk have” og Karnevalsdronningen Joan Ørting.

Vi har altid delt merchandise ud fra paradevognen og denne gang ville vi være ekstra kreative. I et forsøg på at finde den opsigtsvækkende, billige og alternative merchandise, opstod ideen over alle ideer: “Hvorfor ikke købe en masse dildoer med reklame på og kaste dem ud til deltagerne?”

Pisse fed ide, tænkte jeg – ikke alene matcher stuntet karnevallets “sexologiske have”-tema, men det var også en prisbillig og opsigtsvækkende reklame som samtidig repræsenterede en værdi og gjorde at folk “holdt fast” på merchansicen selvom de var fulde.

Så som tænkt, så gjort.

Igennem burauet Lund-Lund købte vi et parti af 1.500 dildoer hjem og fik trykt en PointShop reklame på. Jeg mener prisen var 13 kr. stk, så det var et prisbilligt og praktisk alternativ til andet merchandise vi havde overvejet (tidligere år kastede vi reklame-bolsjer ud til folk, men de ramte lidt hårdt i tæt pakket menneskemængde hvor ikke alle lige var opmærksomme på at gribe).

Men produktionen var ikke helt uden problemer… Den første sending var budskabet trykt med en forkert tryk-metode.. når man “gnubbede” lidt på merchandisen og tilførte friktion, faldt reklamen af – merchandicens grundformål i tanke, konkluderede vi, at det ikke var helt hensigtsmæssigt…

Problem blev dog hurtig løst så reklamen sad godt fast og vi var nu klar reklame-dildoer ud til deltagerne.

20130722-190518.jpg

På hjemmesiden og Facebook proklamerede vi hurtigt at “Kom forbi vores vogn og få en gratis dildo” — needless to say, det gav en del likes og opmærksomhed. Faktisk så meget opmærksomhed at Ekstra Bladet kørte en historie under overskriften “Dildoregn i Aalborg“.

TV2/Nord fik herefter historien på radaren og tog den kritiske vinkel; Hører dette nu også hjemme under karneval? Udstyret med en håndfuld tilrettelagte spørgsmål gik de på gaden og interviewede tilfældige folk med spørgsmål ala:

“Mener du at det er på sin plads at dele dildoer ud til en folkefest?” og “Skal du forbi og hente en Dildo?”— spørgsmålene var vinklede og svarene var naturligvis derefter (vil du stå for åben skærm og sige til familien derhjemme at du står forrest i dildo-køen?).

Samtidig spurgte de os også om en udtalelse og da jeg var ude af huset og ikke til at få fat på, måtte vores selvbestaltede PR-mand – 18-årige Nicolai – springe til med en halv times varsel og tage interviewet. Han klarede det rigtig godt og fik svaret godt på de kritiske spørgsmål. Se indslaget her:

20130722-190122.jpg

Da dagen oprandt, var tiltaget en stor succes. Sjældent har så mange mennesker været så proaktive for at få fat på vores merchandice.

Vi havde lavet en kampagneurl på tryksagen ala pointshop.dk/gratisdildo så vi kunne måle hvor mange der klikkede sig ind og blev kunder.. som jeg husker det var det desværre kun en 4-5 stykker der konveterede til betale brugere, så den direkte målbare effekt var ikke nok til at oppebære udgiften. Det var sjovt at dele 1.500 dildoer ud til fulde mennesker og se de mange glade og overraskede ansigter – og det var sjovt at provokere lidt 😉

Lesson learned: Kan dit brand tåle det, så vær ikke bange for at provokere. Det giver opmærksomhed.