Barko er gået konkurs: Her er hvad vi lærte
Det er nemt at få indtrykket, at hos naboen er alt rosenrødt og kører fantastisk. Men der er også tidspunkter hvor tingene ikke går som man planlagde. Et af de tilfælde har været Barko A/S som er gået konkurs efter længere tids kamp med at få tingene til at hænge sammen. I stedet for at feje det under gulvtæppet fortæller jeg her om et par ting vi lærte undervejs.
Ideen til Barko opstod i 2015 da Michael og 2 andre founders valgte at stifte virksomheden og sælge deres Buddybox på abonnement – en månedlig boks til hundeejere som indeholdt godbidder, legetøj og andet godt til deres hund. Jeg hørte om det på et tidligt stadie, kontaktede dem proaktivt og endte med at investere.
Det var verdens bedste ide.
Bortset fra, at selskabet endte med at gå konkurs.
Men hvad gik så galt?
- Kunderne var enormt glade for deres Buddybox, men alligevel afmeldte de sig i snit efter 3 måneder. Begrundelse fra kunderne var at de til sidst havde hele huset fyldt med hundelegetøj (kvalitet var for god til at gå i stykker og vi ville ikke sælge Kina-bras). Det var det primære problem. Vores CAC (customer acquisition cost) krævede at de var medlem i minimum 4-5 måneder for at markedsføringen var tjent hjem.
- Teamet gik i opløsning. Det startede med 3 founders, som senere blev reduceret til kun Michael. Den ene founder ville kort tid efter jeg investerede ud og rejse jorden rundt, den anden foretrak senere et fast arbejde. Men konklusionen var, at Michael, uanset hvor dedikeret og hårdtarbejdende han var (stor respekt herfra!), mistede sit founder team. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det svært at være en one-man-army – specielt med en forretning der har det grundlæggende problem at kunderne ikke bliver der tilstrækkelig længe (pkt. 1).
Så hvad var key lessons i denne case?
- Hav styr på matematikken og “markedsføring motoren”. Hvad er kunden værd? Hvor længe bliver de? Hvad koster det at købe en ny kunde? Hvis formlen ikke hænger sammen, så er det svært at bygge en sund forretning. Barkos skæbne blev accelereret af at vi forholdsvis tidligt udvidede til Sverige og England, fordi vi havde en fornemmelse af det fungerede. Havde vi dog givet det længere tid, og indsamlet mere data til at analysere, kunne vi se at matematikken ikke hang sammen og vores markedsførings motor var i stykker.
- Founders skal comitte sig. Selvom vores markedsførings motor ikke fungerede, gav vi naturligvis ikke op. Vi forsøgte at tweake, ændre, tilpasse og skrue på knapperne. Men selvom Michael var en one-man-army i virksomheden var virkeligheden at han var som smør spredt ud over for meget brød. Der var simpelthen ikke menneskelig båndbredde til at ændre konceptet sideløbende med at selskabet også havde sin daglige drift. Uden de andre founders
Undervejs har jeg selv trådt til med ekstra penge til selskabet, men til sidst måtte vi bare erkende at Barko som case ikke fungerede.
At miste penge er altid træls, men det har været en meget lærerig process. Jeg håber at ovenstående kan hjælpe andre med ikke at begå de samme fejl som vi gjorde – og så vil jeg også gerne samtidig slå et slag for at folk bliver bedre til at fortælle om deres fiaskoer. Det er trods alt dem man lærer mest af.
Stor respekt for dig, at du vil fortælle om en tur ned i bølgedalen, det er sjældent man ser folk indrømme fejl. Tak for \”input\” til at undgå samme fælde. Håber Michael kommer op på en bølgetop, det fortjener både han og du.
Godt skriv magnus.
Hvorfor forsøgte i ikke at styrke teamet med nye medlemmer ?
Fedt, Magnus!!! Altså ikke at du gik konkurs, men at du deler så åbenhjerteligt af dine erfaringer – og at de kommer så hurtigt!
Folk (haters) får ofte en idé om, at der ikke er kæmpet bag kulisserne, men at så snart det rammer 0 og derunder, så forsvinder investorer, osv. Det er så hjertevarmt at læse en åben beretning om hvordan der kæmpes bagved OG at man/du deler ud af dine erfaringer. Man lytter ikke så gerne til sine forældre fordi de ikke har “prøvet det” – men man lytter gerne til folk man ser op til åbent eller skjult.
Tak! 🙂
Godt skrevet og bestemt en skam at det ikke kunne hænge sammen. Som du selv skriver kræver det i hvert fald mere end et ledelsesmedlem at drive sådan en biks! Held og lykke med dine øvrige ventures.
Hej Magnus.
Jeg kondolerer.
Lidt tanker:
Jeg tror altid at abonnementservice vil være svært for non-perishable products. Jeg tænker generelt at en box med mange forskellige ting i vil være svær at sælge, da folk ikke ved hvad de får og derfor skal stole på jer – det virker selvfølgelig for https://www.lootcrate.com/ , men hundefolk tror jeg er et mere konservativt segment.
Alternativt skulle man have gået en anden vej: indsamle info omkring hunden og lave systemet intelligent, således at man udover en basispakke med primært fodder og godbidder kunne gøre følgende:
* Holde øje med hvornår tæverne er i løbetid. Her tilbyde at man kan få diverse produkter (tilkøb) der gør denne tid nemmere, samt diverse rådgivning (gratis).
* Holde øje med hundens alder, tilbyde kost etc. tilpasset dette
* Holde øje med sæson for tæger, flåter etc. og tilbyde at sende midler til det (hvis man må det ift. at være medicin)
* Kende hundens race og ud fra dette tilbyde diverse grooming-ting og evt. også vedlægge rabat vouchers til hundefrisører etc.
* osv…
Overordnet set skulle casen være, at systemet tænker på alt (læs: en del) om din hund for dig, så du ikke behøver bekymre dig om det – du får det ind ad døren der skal til for at din hund har det godt.
Men jeg er ikke sikker på om det måske bare er at gøre det hele for besværligt når det måske skulle gøres mere simpelt.
P.S. I kører stadig AdWords 🙂 https://www.screencast.com/t/4Pki5NMC5M
Held og lykke med dine mange andre projekter
Super interessant viden som sjældent kendes af andre end de implicerede, og stor respekt og tak herfra mht. dele jeres læringspunkter 🙂
Tak for din ærlighed. Jeg er selv revisor og har været inde over en del webshop i mine 20 år som revisor ( min kone har haft en og levet af den i 7-8 år).Jeg ved hvor svært det er, og plejer at sige at selve konceptet og produkter skal rettes til mange gange inde man finder nøglen og så 2 mdr senere skal det ændres lidt igen.Men at drive en webshop – online forretning kræver stor indsats og er langt fra let
Fedt at du deler dine erfaringer, også når tingene ikke går som forventet. Stor respekt!
Konceptet var godt, men fra et godt koncept til at tingene hænger sammen, er der jo ofte et stykke vej.
Interessant læsning, men jeg faldt såmænd over dit indlæg, da jeg søgte på “Barko konkurs”. På Barko.dk ser det nemlig ud som om det er business as usual. Er der sket en rekonstruktion eller hvad handler den endnu aktive hjemmeside om?
Hej Magnus. Skriver herinde. Tror måske dit navn bliver udnyttet af udenlandske investeringsselskaber. Ved ikke lige om det er tilfældigt, men så et opslag fra dig på FB omkring business angel\\’s. Jeg udfyldte og indsendte en formular, og de efterfølgende dage, har jeg modtaget opkald fra udenlandske virksomheder, (Ontario Canada, London England). Lidt påfaldende, men måske bare tilfældigt?Hav en god dagMed venlig hilsenKenny A S Nielsenwww.ravlygten.dk
Stor respekt for din ærlige udmelding. Det er brugbare input, som jeg genkender. Herudover er opbygningen af en god forretning afhængig af det bedst mulige team og af de 9 byggesten i Business Model Canvas fungere optimalt. Der kan være svært at vurdere kundernes reaktion på et produkt, her er pretotyping en metode, som både passer på pengene og vigtigst tester flere præmisser af, inden du vælger strategi og foretager større investeringer. Vi bruger dagligt de to nævnte værktøjer – men de kan selvfølgelig også fejle, eksempelvis gennemførte vi en pretotype på en ny forretningsmodel, som gav positive resultater, men ledelsen og teamet, som skulle forretningen ud fra prototypen fejlede efter 5 måneder og havde tabt 600.000 DKK. Jeg havde sat et tal for, hvornår vi lukkede som hed 500.000 DKK, da vi ramte 500.000 DKK trak vi stikket og den sidste afvikling kostede 100.000 DKK. Der har virket rigtig godt i mine forretninger at starte med at definere det tal vi er villig til at tabe for derefter at glæde os over afstanden til tallet eller tage konsekvensen.
Hej Magnus,
Spændende at læse om de udfordringer I havde i Barko, og hvor er det fedt at du deler jeres historie med andre – det er jeg sikker på at mange vil få meget ud af.
Specielt kan jeg genkende jeres udfordringer med abonnementerne og jeres problemer med at fastholde kunderne i en “lang nok periode” fra min egen virksomhed: https://www.lovecast.dk/ .
De to virksomheder er selvfølgelig meget forskellige på mange områder, og vi er så heldige at vi har mulighed for at lave længere aftaler med kunderne. Men den overordnede problemstilling er sådan set den samme: Vil kunderne bliver længe nok til at det kan betale sig at få dem ind i butikken. Noget vi også har en del udfordringer med.
Så mange tak for super interessant læsning og ærgeligt at regnestykket ikke gik op!
Mange hilsner
Jonas