8 grunde til at jeg investerede i Barko
Som Børsen kunne berette så investerede jeg fornyligt i Barko – en service der leverer hundefoder og overraskelse bokse på abonnement. Til inspiration for andre iværksættere og interesserede er her 8 grunde til at jeg valgte at investere i Barko.
1. Det rigtige team
Først og fremmest: Menneskerne er det vigtigste. Teamet bag Barko består af Michael Roscoe, Mikkel Tscentscheer og Jakob Frausing. Udover at være 3 unge fyre med flair for online er de også skarpe og ambitiøse. Delt op på hvert deres hovedområde; Markedsføring, Teknik og Daglig drift/Økonomi er de et godt team der dækker alle aspekter af forretningen med en “Yes can do” attitude. Problemer er til for at blive løst, ikke skabt. Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at have de rigtige mennesker i et team – ellers er alle andre ting ligegyldige.
2. Produktet løser et problem
Hvis du ikke løser et problem for dine kunder er det som udgangspunkt op af bakke.
En pose hundefoder er af en eller anden grund både større og tungere end hunden selv. Man smutter ikke lige ned til købmanden og henter en pose 30 kilos hundefoder på samme måde som man gør med en liter mælk. At få en fast levering af hundefoder leveret lige til døren – uanset om man bor midt ude på landet eller på 4. sal i byen – er nemt og convenient. Særligt når det bliver leveret fast på abonnement så man aldrig løber tør.
Bonus info: Kan man løse et problem og samtidig gøre det billigt så får man automatisk en ekstra fjer i hatten. Med udgangspunkt i en lave faste udgifter og nogle skarpe priser kan Barko også konkurrere på prisen.
3. Et spændende produkt til to målgrupper
Foruden at sælge hundefoder på abonnement tilbyder Barko også en såkaldt “BuddyBox”.
Ideen med BuddyBox er man hver måned modtager en boks fyldt med overraskelser i form af godbidder, legetøj og andre spændende produkter til ens hund.
I sig selv er det et spændende produkt – foruden den faste levering af hundefoder – og der kan opnåes store synergier ved at have en todelt strategi hvor man sælger både traditionelt hundefoder og disse BuddyBox’es da det giver en god mulighed for at lave krydssalg. Du kommer for at købe hundefoder og ender samtidig med at prøve en BuddyBox – og omvendt.
4. Abonnement
En abonnementsforretning giver stabilitet.
På et tidspunkt i min liv levede jeg udelukkende af hjemmesider der var reklamefinansieret. Jeg blev betalt per klik, per salg eller visning. Problemet var bare at når solen skinnede var alle brugere på stranden eller i deres haver – og ikke var ved deres computer. Omvendt når det var dårligt vejr eksploderet besøgstallet og indtjeningen ligeså fordi da sad folk ved deres computere. Det ene øjeblik var jeg i fantastisk humør og det andet øjeblik var jeg i kulkælderen og klar til at fyre hele medarbejderstaben af frygt for hvordan næste måneds regningerne skulle betales. Det var for ustabilt.
Abonnements forretninger har ikke det samme problem. Det er stabil indtjening og man kan lettere kalkulere ud i fremtiden når man først kender sine kunders levetid og livstidsværdi. Det er nemt at regne sig frem til hvad en kunde er værd og på den måde kan man hurtigt få en ide om hvad man kan bruge på nye kunder.
Bonus info: Tusindevis af kunder på abonnement gør at man forholdsvis præcist kan regne sig frem til hvor meget (og hvad) man skal have på sit lager og planlægge sit vareindkøb herefter. På den måde er risikoen for spild minimeret, i form af varer der går over sidste salgsdato. Samtidig er det også nemmere at købe stort og billigt ind hos sine leverandører da man har et nogenlunde klart billede af hvad man har brug for i fremtiden.
5. En halv million hustande I Danmark holder hund
Det er ikke et lille tal: En halv million husstande i Danmark holder hund. Det er 40% flere end der holder kat. Med et gennemsnitsforbrug på omkring 400 kroner om måneden per husstand er vi ude og tale om at danske hundeejere årligt bruger milliarder af kroner på hundefoder.
Samtidig er vi en situation hvor markedet bevæger sig mere og mere i retning at convenience. Vi får leveret alt fra kontaktlinser, grøntsager, shavers og fisk til døren – på abonnement – så hvorfor skulle en halv million husstande ikke være interesseret i at få foder og forkælelse til ens hund?
6. Der var lavet et proff of concept
En anden grund til at jeg valgte at investere i Barko skyldes blandt andet at der var lavet et proof of concept. I nogle få måneder før jeg kom ombord havde Barko kørt som en lille webshop der udelukkende solgte hundefoder på abonnement.
Det havde den fordel at teamet allerede havde fået leverandører, teknik og andet på plads- og der var endda opbygget en kundegruppe at tage udgangspunkt i Konceptet virkede og havde fundamentet til at blive bygget videre på.
7. Muligheden for at aktivere et community af hundeejere
Hundeejere er et sjovt folkefærd. Har man en hund er det ofte som at have en baby – jeg kender det fra mig selv og min egen familie. En af de ting der tiltrak mig ved denne ide er at der ligger et kæmpe potentiale for at aktivere Barkos kunder. Kast et blik på Facebook siden og få en ide om hvad jeg mener.
8. Fokus på eksekvering
Jeg plejer at sige at en succes handler om eksekvering. Kan man ikke komme ud over stepperne og har man ikke en plan for hvordan, så kan man have det bedste produkt og den bedste ide – og det vil alt sammen være lige meget.
For Barko eksisterer der en klar markedsføringsplan og teamet har efterladt mig med et indtryk af at de kan eksekvere – blandt andet fordi de har gjort det før. Investeringsmæssigt er det klart en turnoff hvis virkomheden og menneskerne i den man putter penge i ikke kan få ting til at ske.
Hvad synes du?
Vil det holde at sælge hundefoder og buddyboxe på abonnement?
Det kunne også være spændende at høre dine tanker om hvad du mener er vigtige parametre for en forretning får success.
Jeg glæder mig personligt til at følge Barko og ikke mindst hele teamet bag. Det er et så gennemført og lækkert koncept! God vind til hele teamet 🙂
Jeg tror helt sikkert det med tiden vil blive en givtig investering!
For som du selv skriver, er convenience på vej fremad, uden tegn på ophold.
Derfor tror jeg også at jeres kunder skal have mulighed for at melde en enkelt måned fra. For med mindre i har både 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (fortsæt selv til 30) kilos poser, så man kan tilrettelægge indkøbet efter det præcise forbrug, så vil der med tiden komme en ophobning af hundefoder hos kunden.
Andre ting der kunne have effekt på det, er sådan noget som juleaften, hvor hunden i mange danske hjem af en eller anden årsag, også bliver overøst med gaver i form af lækkert foder, godbidder og legetøj.
Og det handler jo i høj grad også om convenience, at man let kan framelde sig en enkelt måned, da danskene hader (at være bevidste om) at betale for mere end hvad de har brug for.
Men fedt hold og fedt koncept!
Hej John
De udfordringer du selv nævner her, mener vi at have taget hånd om 🙂
Se animationsfilmen (desværre ikke opdateret med ny identitet endnu) hvor vores løsningen bliver forklaret her: https://www.youtube.com/watch?v=2Ic1KrBJtKQ
umiddelbart har I fået en ny kunde her hos os 🙂
Første gang jeg hørte om Barko tænkte jeg instantly på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=HHjgK6p4nrw
Det kostede mig lige 1,5 time 🙂 Fantastisk foredrag! Tak for linket 🙂
Jeg syntes det er et spændende koncept – men kæmpe potentiale! Det bliver spændende at se hvor mange husstande I kommer ud til 🙂
hvordan går det så med Barko?
A/S’et mangler da ultimo juli 2017 at offentliggøre årsrapport…