Kontants indslag… Og mit svar tilbage!

DR Kontant har valgt at lave en opfølgning på Ekstra Bladets artikel, som jeg tidligere har kommenteret på. Kontants approach er ikke meget anderledes end Ekstra Bladets; Dømt på forhånd og manipulerende fremført…

Så hvad gør man når man bliver interviewet i 45 minutter og verden kun får lov at se de 4 mest uheldige minutter? Man medbringer selvfølgelig sit eget kamera-crew og sætter en video sammen der viser hvad der i virkeligheden blev sagt.


Men først: Lad mig gøre det klart… Jeg er PISSED OFF! På vegne af mig selv, men ikke mindst også, mine fantastiske medarbejdere … Alt hvad vi har knoklet for de seneste 6-7 år, bliver i løbet af en 23 minutter udsendelse trashed og fremstillet som det værste i verden.

Her er facts:  Mine internet-virksomheder beskæftiger mere end 75 mennesker og bidrog alene i 2012 med mere end 20 mio. kr. til den danske statskasse. Og så har vi mange kunder… Riigtig mange!

Faktisk har vi så mange kunder, at hvis vi var et teleselskab, ville vi være et af landets største… og vi ville have de mest tilfredse kunder!

Kontant

(Kilde: Trustpilot, 7. oktober 2013)

Hvis jeg var ude på at snyde folk, ville jeg sandsynligvis have valgt et andet setup…

Det er helt rigtigt at vi bruger velkomstgaver i vores markedsføring. Det fungerer som blikfang og det har været en af de måder vi har vokset os store på. Men der er intet revolutionerende, nyt eller fordækt i  – mange, hvis ikke alle, virksomheder kører med en eller anden form for tilbud, blikfang, rabat eller velkomstgave i deres markedsføring.

Og ja, gu’ fucker vi op engang imellem, men jeg tror i virkeligheden det handler om at vi har mange kunder og derfor er det heller ikke svært at finde noget dirt – og dertil har jeg personligt valgt, at nyde min succes og ikke ligge under et eller andet dansk jantelovs pis. That makes good TV!

Her er opskriften på en Kontant-udsendelse

… og den er egentlig meget enkel. Du skal blot bruge følgende ingredienser:

  • et firma der har fået klager – tjek! 
  • et par ofre man kan fatte sympati med – gerne nogen der er helt uskyldige!
  • en ekspert der kan bekræfte at det er slemt – riiigtig slemt.
  • en skurk vi kan sætte ansigt på – helst en der fører sig lidt frem
  • og kan det hele krydres med en gimmic der på en pædagoisk måde visualiserer og simplificerer forbrydelsen, så er det helt perfekt!

Tilbage mangler bare et interview med skurken der på det tidspunkt fremstår værre end Hitler. Interviewet skal klippes fra oprindelig 30 minutter eller mere, ned til 3-4-minutter – og her er det særlig vigtigt, at man får de mest uheldige kommentarer og formuleringer med.

Det hele sluttes af med en  “Kan du love at…” og “Vi holder øje og følger op!”-replik. Og så er der serveret!

Det er samme skabelon. Hver tirsdag. 42 uger om året. Skurken vs. afstrafferen.  Får man sådan en udsendelse på halsen, så ved man, at man går ind til et fucking train wreck der ikke kan reddes. Good luck, Chuck!

Det hele er tilrettelagt efter en på forhånd planlagt skabelon og som skurk er du dømt allerede inden dit interview starter. Det er grimt, forudsigeligt og samme opskrift der følges i hver eneste udsendelse. Det der gør mig mest bange – foruden at DR får lov til at gøre dette – er at de 700.000 seere der sidder ude foran skærmene, æder det hele råt og ukritisk!

Jeg håber ikke det er tilfældet, og hvis det er, så skylder folk sig selv at se hvad der i virkeligheden skete…  Derfor medbragte jeg mit eget kamera-crew til at filme interviewet med Kontant! Her er hvad du ikke så i TV (de sidste par minutter af videoen summerer i virkeligheden deres metoder meget godt op):

Hvordan kan man i øvrigt ikke forstå dette?

OK, så kritikken går overordnet set på, at folk ikke ved at de går ind til et abonnement. Jeg sidder helt ærlig talt hovedrystende tilbage, overfor de kunder, der ikke kan forstå – eller måske ikke vil erkende – at har indgået et abonnement hos os.

Én ting er, at man kan argumentere for om vi på nogle af vores tilmeldingsssider ikke har været tydelige nok (indrømmet, vi har tidligere fucket op) – men på samtlige betalingssider, som alle kunder skal igennem, giver vi denne ekstra information. Bare for at sikre at alle er med på hvad de går ind til…

eb_03

Er det bare mig, eller er den svær at misse? Bærer forbrugeren ikke selv et ansvar for egne handlinger? Hvornår tør vi holde op med at være nogle pussies og sige det vi alle tænker? “Nu må du sgu selv lige tage dig sammen og åbne dine øjne” – og samtidig bede folk om at tage ansvar for de aftaler de indgår?

Jeg synes vi er nået til det punkt…

Er det på tide med en ny Forbrugerombudsmand?

Som jeg forstår det så vil forbrugerombudsmanden forbyde virksomheder at bruge blikfang i sine reklamer…

Ud fra “først og størst” princippet, som Kontant kalder det, må det betyde, at man ikke længere må køre overskrifter med velkomstgaver, tilbud, rabatter eller andet.  Her er nogen virksomheder som har baseret deres forretninger – og markedsføring – på at sælge et abonnement:

Er budskabet om at tegne et abonnement “først og størst” på disse? Nej vel? I så fald, bryder alle disse virksomheder også lovgivningen jf. Forbrugerombudsmandens fortolkning.

Læs også: Brandulovlig markedsføring fra Nordisk Film?

Faktisk, så må det betyde at al markedsføring der bruger blikfang – som jo i sagens natur er “først og størst” – ulovligt?

Bliver Forbrugerombudsmandens retningslinje gjort til lov, vil det påvirke alle der laver markedsføring  – ikke bare online, men også i magasiner, TV og andre medier. Men fair nok, bliver det lov, så retter vi os selvfølgelig efter det.

Jeg synes dog helt ærlig,  at det virker meget lidt gennemtænkt af Forbrugerombudsmanden… Og det burde få alle erhvervsdrivende til at råbe vagt i gevær, da sådan en lovændring også vil ramme dem!

Det undrer mig i øvrigt…

  • At det skal være DR Kontant, der skal være Forbrugerombudmandens talerør?
  • At vi i 3 år har råbt og skreget efter at få en dialog i gang med Forbrugerombudsmanden, og det har været tæt på umuligt at få ham i tale…
  • … og når vi endelig en enkelt gang har fået ham i tale, har han givet os nogle retningslinjer, som vi har tilpasset vores markedsføring efter – og endda fået godkendt hos ham. Og her er det åndsvage: 6 måneder senere, ændrede han mening og politianmelder det materiale han selv har godkendt! Det er op ad bakke, ikke? (og derfor kører sagen nu i Landsretten)

 

Og så er der alt det andet…

  • Redaktionen på Kontant har igennem det seneste 2,5 år modtaget 80 klager på PointShop og Lotto24. Det svarer i gennemsnit til 2,7 stk. om måneden (ud af vores ca. 900.000 danske kunder). Det er altså ikke mange klager, som DR udtrykker det.
  • Kontant udsendelsen indeholder flere faktuelle fejl… Blandt andet er jeg ikke god for 90 mio. kr. værd, mærkeligt hvor de har fået det fra… Et hurtigt opslag på Proff.dk vil vise min rigtige egenkapital som er langt mindre. Og kundeudtalelsen “Han bor jo i udlandet” – Jeg har været i Dubai i nu 7 dage, jesus, og er i øvrigt stadig dansk skattepligtig.
  • Ekstra Bladet og DR Kontant er tilsammen blevet kommenteret 178 gange hos pressenævnet, heraf mange gange fået sønderlemmende kritik.
  • Kontant har pr. email afvist at bringe henvisninger til denne blog i indslaget, men ville overveje at gøre det på deres webside. De har i øvrigt klippet de 8 henvisninger jeg lavede i indslaget væk.

I don’t know what to do… Jeg kunne klage til pressenævnet over DR Kontant, men helt ærlig, hvad nytter det? Jeg kunne også bare ignorere hele sagen, men ønsker heller ikke at lade grove anklager i landsdækkende TV gå ubesvarede hen…

Jeg håber i stedet, at folk der har læst dette blogindlæg vil danne deres egen mening om Kontant udsendelsen – og ikke lade sig ensidigt præge af den journalistik der bliver fremført af DR Kontant. Og endeligt, håber jeg, at dem der læser dette, vil dele blog-indlægget, så resten af verden også kan få et indblik i hvad der i virkeligheden foregår Behind the scenes.

Tak fordi du tog dig tid, at læse mit indlæg… og god aften, derude!

– Magnus Kjøller

 Læs også: Aftermath: DR Kontant, så viralt gik mit modsvar

Skriv et svar