Ekstra Bladet: Velkommen på forsiden (mit svar tilbage)

“Velkommen tilbage fra Moskva – du er på forsiden af Ekstra Bladet” — suk… Det er ikke første gang at Ekstra Bladet kører artikel hvor de fremstiller os som nogen der snyder folk med skjulte abonnementsfælder. Nu gider jeg ikke være politisk korrekt længere og tager bladet fra munden… Det her er efterhånden ved at udvikle sig til en heksejagt – måske jantelov – eller bare noget der sælger aviser?

Siden vi skiftede til en freemium model på PointShop (VIP-medlemmer kan for et fast månedligt beløb få flere fordele og tjene ekstra point), er der kommet en “dårlig aura” omkring konceptet – i hvert tilfælde fra mediernes side. Vores brugere virker i hvert tilfælde glade nok (trustpilot rating på >8,5). Nå, men i dag kom denne her artikel så:

eb_01 Artiklen handlede i øvrigt overhoved ikke om noget med “fupkonkurrencer” (???) men om hvordan PointShop og et andet selskab jeg ejer (Plusservice) forsøger at svindle folk ind i abonnements-fælder. Jeg forestiller mig det er sjovt at skrive sådanne artikler fordi;

  1. Vi har viiirkelig mange kunder (>10 mio.) og der er selvfølgelig også nogle utilfredse kunder i blandt som ikke har fanget, at det drejer sig om et løbende abonnement.
  2. Vi kører – ja, indrømmet –  en aggressiv markedsføring med tilgiftsgaver (som man kender det fra Bonnier, Aller og Egmont – dog uden bindingsperioder), hvor vi undervejs har lavet fejl og fået slag over snuden af forbrugerombudsmanden.
  3. Jeg har tjent en masse penge mine virksomheder og valgt ikke at leve anonymt – så det gør nok heller ikke historien mindre saftig.

Jeg tænker derfor, at jeg vil afmystificere det hele – og meget gerne høre input fra jer, til hvordan vi kan gøre det endnu endnu endnu mere tydeligt og måske også høre tanker om, hvad der i første omgang har bragt denne fokus.

Sådan gør vi…

Meget enkelt forklaret. Sådan gør vi i dag opmærksom på, at der er tale om abonnement (i øvrigt uden binding):

  1. Flere steder på selve kampagnesiden (step1)
  2. På selve betalingssiden (som er isoleret fra andet indhold og holdt ultra simpel)
  3. På siden efter bestilling
  4. I vores betingelser
  5. I vores “Du er nu blevet VIP-medlem”-velkomstmails
  6. I vores “Her er din kvittering”-mail

Her er i øvrigt et screenshot fra vores betalingsside (en af de mange steder hvor vi nævner at der er tale om abonnement):eb_03 … Jeg synes det er tydeligt – og derfor synes jeg også, at det er super sindssygt frustrerende, at der stadig er folk der ikke fanger det. Jeg sidder tilbage med en “Så læs dog for helvede de tydelige betingelserne og tag et ansvar for dine handlinger”-følelse (forudsigelse: dette skal nok blive citeret i en overskrift e.lig. af et sensations medie, somewhere).

Come on Danmark…

Er jeg den eneste der føler, at vi efterhånden lever i et land, hvor folk ikke længere tager ansvar for deres handlinger? At vi lever i et land hvor folk…

  • forventer at skolerne skal opdrage ens børn,
  • at man har ret til at komme forrest i køen på apoteket,
  • at staten står klar med en pose penge, hvis man ikke gider at arbejde,
  • … og at man bare blindt kan klikke “Jeg accepterer” uden at læse selv de simpleste betingelser – for så derefter at fralægge sig ethvert ansvar for konsekvenser?

i-dont-want-to-live-on-this-planet-anymore Sorry. Galde. Det skulle ud. Tilbage på sporet…. Når jeg kigger mig omkring på nettet (streaming-tjenester, dating-sider, nyheds-sites osv.) er det mit indtryk at vi er blandt dem der virkelig har et højt oplysnings niveau til vores brugere.

Eksempler fra andre websites…

For eksempel. Tjek denne fra Berlingske og fortæl mig om de kan puttes i kategorien “åbne om abonnementsbetingelserne”. eb_02

Sammenligning med andre abonnement-services…

Jeg har for sjov lavet denne liste der sorterer nogle af de Danske abonnement-baserede forretninger ud fra deres Trustpilot-score (10 er for bedste oplevelse):

Site: Trustpilot-rating: Hvem står bag:
PointShop.dk 8,5 CM Network A/S
Lejebolig.dk 8,3 Freeway ApS
Serviceklub.dk 8,0 Plusservice ApS
PointTrade.dk 7,2 CM Network A/S
Dating.dk 7,6 Freeway ApS
PointDeal.dk 7,2 CM Network A/S
PointBlog.dk 7,2 CM Network A/S
Lotto24.dk 6,9 Plusservice ApS
Datemig.dk 6,9 Plusservice ApS
Single.dk 6,2 Freeway ApS
Netflix.dk 5,7 Netflix Inc.
Viaplay.dk 5,3 Viasat
Spotify.dk 4,2 Spotify Denmark ApS
Transactions.nu 3,7 EM Group ApS
Egmont-magasiner.dk 2,2 Egmont Magasiner A/S
Bonnier 2,2 Bonnier A/S
Scor.dk 2,1 Scor ApS
C-Date 1,6 Interdate S.A.
2beinlove.net 1,6 EM Group ApS

Hvis jeg mangler nogle danske abonnements-forretninger så sig gerne til, så tilføjer jeg gerne.

Jeg skider ikke i mit eget køkken…

… for jeg skal jo leve af mine kunder, ikke bare i dag, men også i morgen! Hvis jeg havde en “quick-in, quick-out” virksomhed gav det måske mening at tage røven på kunderne – men mine sites har eksisteret i over 6 år og kommer forhåbentlig også til at gøre det mange år endnu.  Kunder der får en dårlig oplevelse bliver sure kunder. Det giver støj, klager og dårlig reputation. Simply put: Bad for business! Selvfølgelig er jeg ikke interesseret i det – men shit, jeg er frustreret over de slag vi får og den bås vi bliver sat i — specielt sammenlignet med mange andre derude på nettet. Artiklen er i øvrigt latterlig på en række andre punkter, men det er en helt anden historie…

  • “Overskrift: Rigmand bag fupkonkurrencer” — artiklen nævner intet om konkurrencer (vi kører i øvrigt ikke fupkonkurrencer – hvad er begrundelsen for denne anklage?)
  • “Ekstra Bladet har forsøgt at få kontakt til Magnus Kjøller via både email og telefon, men han svarer ikke” — Bullshit. Jeg har ikke registreret nogen opkald eller emails til mig, så det må stå for deres egen regning.
  • “Er manden bag…” Jeg har intet med den daglige drift af Plusservice (eller for så vidt CM Network længere) at gøre. Plusservice er en virksomhed jeg har investeret i, i tidernes morgen, på samme måde som jeg har investeret i +20 andre selskaber.

Hvad er dine tanker?

Jeg er åben for dialog og prøver ikke at gemme mig – lad mig høre hvad du tænker?

Skriv et svar